#1: Tornseglare

Tornseglare

Borta bra men hemma bäst. En tornseglare jagar luftburna småkryp längs med Skinnarviksbergets sluttning. 500 mm, f/5,6, 1/2000 s, ISO 1600. Och som nämnt, bilden tagen på Södermalm, Stockholm, juni, 2012.

Tornseglare. För sitt gravitationsbefriade levnadssätt vilket förenar en anda av fart, estetik och urvalets kraft.

Seglarflock

Det bästa som finns i djurväg, en tornseglarflock som drar i full fart (70 kmh?) mellan hus och nära väggar och skriiiiiker srii, sriii. Den här flocken drog mellan husen vid Skinnarviksringen, Stockholm, juni 2012. 700 mm, f/5,6, 1/2000 s, ISO 3200.

 

 

11 svar till “#1: Tornseglare

  1. Jag ska be att få gratulera! Ett synnerligen gott val!
    Rätt låt vann.
    Av våra lokala djur hade jag själv, efterklokt, plockat upp tornseglaren som etta 6 dagar av 10 – om någon frågat. De övriga 4 dagarna hade jag svarat igelkott.
    … Eller kanske stjärtmes, eller rördrom, eller…

    Nä men… i mitt fall har tornseglaren en riktigt speciell plats i hjärtat – inte bara för att de är sådana magnifika lufthärskare utan också för att huset jag/vi bor i har varit en hemsk dödsfälla för dessa fåglar. Det är ordnat nu men tidigare var det kutym att börja varje sommarmorgon med att kontrollera vinden ifall där fanns tornseglare som hittat in men inte ut.
    Och oj vad de kan nypa hårt med sina små krumma tår. Det gör ont att hålla i en tornseglare. Väldigt ont.
    Svalflugorna är dock mindre angenäma.

    Tack för en helt suverän inläggsserie!
    h. Robert

    • … för att nu understryka min kommentar här ovan och samtidigt än en gång vara skamlös och självframhävdande kan jag förstås smyga in följande självreklam: http://utgangspunktnykarleby.blogspot.fi
      … scrolla ner till ”Fåglar – Tornseglare” bland etiketterna i högra balken så hittas vissa belägg på att mitt smörande inte bara är tomt snarvel.
      /Robert

    • Tack Robert!

      Igelkott var ingen dum idé alls. Hade jag haft bra bild på den rackarn hade den lätt varit med på topp-50.

      Kul att du tar upp klorna, det är något sataniskt över dem när man får hålla en i handen!

      Tack alla trevliga kommentarer!
      /Johan

    • Tack Basti!

      Sen måste jag tacka dig för inspiration till motiveringens stil. Framför allt gillade jag akademins motivering till Harry Martinsson: ”för ett författarskap som fångar daggdroppen och speglar kosmos”.

      /Johan

  2. Gratulerar till målgången och hatten av för en helgjuten satsning. Det har varit trevligt läsning under våren med en ny bild varje dag och ett oväntat djur. Gillar särskilt nummer 10, beviset på att spindlar faktiskt kan se gulliga ut.

  3. Instämmer i hyllningskören och tackar för en magnifik resa! Har förresten köp din bok ”Quercus – ekens mångfald”. Din entusiasm, nyfikenhet och stora kunnighet värmer på varenda sida. Tack igen! Tornseglare var ett mycket bra val men var är Homo sapiens på listan? Trevlig sommar!

    • Människan. Jo, funderade lite på hur man skulle hantera oss. Efter lite funderande bestämde jag mig för att helt skippa människan. Hon kan ju både vara världens absolut sämsta djur samtidigt som hon kan vara världens bästa djur.

      Tack också för dina fina ord! Otroligt kul att många läst och uppskattad topplistan. Det har varit en kul vår!

  4. Pingback: Hur det känns att vara tornseglare… | Bild & Naturhistoria·

Lämna en kommentar