Hur det känns att vara tornseglare…

Jag åkte till Ågestasjön och försökte fotografera tornseglare igår (det bästa djuret). Den amerikanska filosofen Thomas Nagels klassiska fråga: What is it like to be a bat? blev högaktuell. I artikeln Nagel skrev 1974 ställde han frågan om fladdermöss inre liv och diskuterade problem med reduktionism, att man kan förstå något krångligt och komplext genom enklare begrepp. Nagel beskrev vilket problem medvetandet ställer till med när vi försöker förstå förhållandet mellan kropp och själ. Jag är usel på filosofi så jag behöver avsluta Nagel-diskussion ganska snart. Hur som helst, Nagel använde sig av fladdermöss som tankeexperiment och argumenterade att eftersom de är däggdjur borde de på något sätt vara medvetna om saker runt omkring sig, som en flygande nattfjäril eller en unge som hänger på magen och diar. Men samtidigt är deras sinnen så olika våra att vi inte på något sätt kan föreställa oss hur det känns att flyga runt i en skog och skrika ut högfrekventa läten för att få en bild av miljön genom ekons studs tillbaka till öronen.

Fladdermus

En långörad fladdermus i vintervila. Just den här fladdermusen kanske upplever lika lite i sömnen som jag själv när jag sover riktigt tungt, trots att den är i dvala. Bild från en grotta i Sörmland, 2012.

Nagel argumenterar för att fladdermusens subjektiva känsla av att elegant flyga omkring i en nattsvart ekskog ännu inte är möjlig att beskriva objektivt. Han gör poängen att om man nekar möjligheten att fladdermusen har denna inre subjektiv känsla bör man kanske tänka på sin egen utgångspunkt. När vi funderar över hur fladdermusen känner sig befinner vi oss i samma situation en utomjording skulle göra om de klurade på hur det är att vara människa.

Tornseglare

Det går så gräsligt fort när de flyger förbi. Sveriges läckraste djur. Jag ville smeta ut bakgrunden så kameran stod inställd på 1/60 s, f/11, ISO 100 vid 700 mm.

Trots att vi kan svara på vad både en fladdermus och en tornseglare kan göra mentalt genom att undersöka hur de kan använda sig av olika slags information tycker jag, helt subjektivt, att en tornseglares inre liv är bortom min fattningsförmåga. Nagels gamla fladdermusfråga dök upp i huvudet igår där vid Ågestasjön. Tornseglare flyger fort, de svänger vigt och är väldigt frustrerande motiv. Tornseglarna for igår fram en halvmeter över vattenytan, kanske i 60-70 km/h, och tvärgirade vid sjöns slut för att susa vertikalt upp längs skogskanten slickandes träden. Visst, vardag för dem men fullständigt häpnadsväckande i mina ögon.

Förutom tornseglarens fartupplevelse är även dess kroppskontroll långt bortom min fattningsförmåga. Ögonblicksbeslut fattas stup i kvarten. Som jag precis nämnde, medan regnet föll flög tornseglarna lågt över sjön för att gira rätt upp i luften vid skogskanten. Om vi antar att de flög i c:a 50 km/h mot skogen och girade en meter innan träden var det bara några få hundradelar av en sekund (c:a 0,07 s) som skiljde krock och omedelbar död från fortsatt liv. Jag såg ingen tornseglare krocka med något igår, men här finns ett tidigare inlägg om tornseglare och dödsolyckor.

Tornseglarna som for förbi reflekterade nog inte över mitt medvetande, lika lite som någon fladdermus har tänkt efter hur det stod till i Nagels inre när han lade fram argumenten i sin berömda artikel. Personligen tycker jag frågor om just medvetande sorterar inom kategorin än-så-länge-olösliga-problem. Jag vet ungefär vad jag tror, men frågan om andra arters medvetande är svåråtkomlig, jag lämnar gärna den åt sidan och bryr mig istället om frågor jag åtminstone har en chans att svara på. Även om vi kan ta reda på mycket om hur djur gör så är kanske frågor om tornseglares medvetande nästan som att försöka skicka iväg en rymdsond till stjärnan Vega 25 ljusår bort, när det kanske är rimligare att försöka skicka in en sond i Jupiters djupa gasyta.

Referenser

Nagel, T. (1974). What is it like to be a bat?. The philosophical review, 435-450.

4 responses to “Hur det känns att vara tornseglare…

  1. Jätte fint foto på tornseglaren. Häftigt att de flyger så snabbt.
    Även fin bild på fladdermusen. Väldigt speciella djur.
    Har träffat på många genom åren. Brukar läsa om dem med jämna mellanrum. Länken nedan är den senaste artikeln jag hittat. Följer även vad som skrivs om Rösjökilen.Mycket intressant och lärorikt.
    http://taby.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/207/2014/11/TNF-sammanfattning-av-utredningen-om-Rösjökilen-avs-Hagby.pdf
    Hälsningar Ingela

    • Jo, tornseglare är speciella, och fladdermöss! Kul med länken, finns många intressanta utredningar om områden. Ironiskt nog kan utredningar som görs just när områden ska bebyggas ge fingervisningar om till och med överraskande mångfald. När Solna drog upp planerna för byggnation vid Råstasjön hade man ingen aning om att den lokalen är en regionalt viktig fladdermuslokal med hela sju olika arter! Tack för kommentar 🙂
      /Johan

  2. Calluna som gjorde inventeringen vid Råstasjön har även gjort denna inventering!
    Bilden som kommer upp direkt i länken är rätt häftig! Råstasjön följer
    jag med stor engagemang och intresse. Eftersom jag är uppvuxen i närheten så har jag en historia därifrån.Tycker deras hemsida är mycket bra där finns ju alla viktiga dokument samlade.
    http://www.upplandsvasby.se/download/18.598e21781495fe5c407b81/1415111541184/Fladdermusnätverk.pdf
    Tornseglaren har gått vidare i röstningen om Sveriges nationalfågel.
    Fick mail om det idag!
    //Ingela

Kommentera

