Idag frågade jag djuren!

Som etolog besitter man vissa, nästan magiska, krafter. Så, efter tiotals år av vederhäftig etologisk utbildning tänkte jag att jag kan ju slå ett slag för Råstasjön och snacka med djuren som bor där och höra vad dem tycker om byggplanerna! Okej, det är lite knepigt att tala med djur. Men, jag tänkte att idag ska jag överkomma dessa svårigheter och till fullo utnyttja min etologspetskompetens. Därför skolkade jag, helt illojalt, från jobbet och satte av mot Råstasjön. Jag fick snabbt tag i en av huvudpersonerna bakom Råstasjönssituationen, vattenrallen som oftast hänger på sydsidan av gångvägen. En timme senare, efter många försök där jag utnyttjade alla hemliga knep jag lärt mig, berättade hon till slut för mig: ”Försvinner sumpskogen drar jag härifrån…”

Vattenrallen sa: ”Försvinner sumpskogen drar jag härifrån…”

Men, jag nöjde mig inte med det uttalandet för vem skulle tro mig utan bildbevis. Det här kanske kommer oväntat, men det största problemet är inte att tala med djur, det är att få dem att ställa upp inför en kamera. Hur som helst, jag gav mig dän på att lyckas. Så, efter c:a sex timmars ivrigt diskuterande och ett halvt kilo leverpastej ställde rallen äntligen upp  (har hört att mutor kan förekomma i Solna just när det gäller byggfrågor). Här är beviset:

VattenrallenSvarar

Sen lärde jag mig, när det var massa bråk om det där berömda trädet utanför Radiohuset ett par år sedan, att det är dålig retorik att försöka vinna en diskussion genom att vara emot något. Vem gillar nej-sägare? Ulla Hamilton som var ansvarigt borgarråd, till exempel, tror jag inte var emot TV-eken, hon var nog för allas säkerhet. (Nu visade det sig att trädet inte var fallfärdigt (enligt rapporten) så kanske var Ulla emot dess existens, egentligen?) Så, för att vända på steken och vara lite listig skippade jag det där emot-snacket som tyvärr rallen inte kunde sluta tjata om.

Därför letade jag efter andra djur som kunde ge kampanjen en positivare bild. Till min lycka hittade jag några kråkfåglar. Kråkfåglar anses ju ursmarta, så vilken tur jag hade när ett gammalt kajpar dök upp och villigt ställde upp på en intervju där de lovade, efter att ha fått det sista halvkilot leverpastej, att vara för Råstasjöns bevarande. Här kommer beviset från den intervjun:

KajorSvarar

Så, precis som 642 människor som gillar Rädda Råstasjöns facebooksida och de över 4 500 personerna som skrivit på namnlistan för Råstasjöns bevarande verkar djuren vara för att göra naturreservat av hela området. Jag vet inte vad de tycker om Lötsjöns mer parklika område, det ville de tyvärr inte prata om.

6 responses to “Idag frågade jag djuren!

  1. Pingback: Skriv ett mejl – rädda Råstasjön! | Calandrellas blogg·

  2. Pingback: WOW – 250 demonstrerade för Råstasjön! | Calandrellas blogg·

  3. Pingback: Såhär kan du rädda Råstasjön! | Calandrellas blogg·

  4. Pingback: Råstasjön utsedd till Stockholms läns mesta ”svensk pärla” | Bild & Naturhistoria·

  5. Pingback: Armhävningar för Råstasjön | Bild & Naturhistoria·

  6. Pingback: #69: Vattenrall | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

