Madenbäcken och Ör: En pärla i Sundbyberg

Att grönområden i storstan gör människor glada och friska har nog inte undgått någon som läst alla turer kring bråket om Råstasjön i Solna. (Tidigare inlägg om Råstasjön.) Men om man, när man står i Råstasjönsområdets västra del, lyfter näsan och blickar över Sjövägen ser man ännu mer natur. Där finns ett område med hästhagar nedanför ett litet skogsklätt berg. I öster finns ett torrt område med sten och grus. Genom allt rinner Madenbäcken.

Det här fina området vill Nätverket Ör och Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg restaurera så det blir ännu trevligare att besöka. Och så klart, visst skulle det vara flott om det blev ett naturreservat av området, helst gemensamt med Råstasjön-området i Solna!

Vad finner man då här? Jag tog en tur till området en kväll i förra veckan för att se vad området kan erbjuda en helt vanlig julikväll. Området är stämningsfullt när man går längs med Madenbäcken och det  svärmar insekter i solnedgången.

Insekter och motljus

Precis nedanför dessa buskar satt en busksångare och sjöng för bara några veckor sedan. Madenbäcken nedanför hoppbanan.

Om man korsar Madenbäcken och går upp mot berget korsar man en äng med växter och fjärilar. När jag gick förbi satt skalbaggar i blomställningarna, strimlössen parade sig på de utblommade hundkexen och en del fjärilar flög i kvällsolen nedanför skogskanten, bland annat en silverblåvinge. Flera gräsfjärilar flög runt som jag inte hann med att bestämma.

Silverblåvinge

När jag gick förbi solade sig en silverblåvinge nedanför skogskanten.

Blommorna ger mat åt många. Förutom en del bin som svirrade runt parade sig också ängsblombockar i blommorna.

Långhorningar

Parande ängsblombockar nedanför skogen på berget som ligger vid Råsta gård.

Väl inne i skogen sjöng svarthättor, rödhakar tickade. Men mest var det juli-tyst. Tystnaden bröts av varnande koltrastföräldrar när jag nästan trampade ihjäl en sovande koltrastunge som tyckte stigen var bra att sitta på.

Koltrasunge

Ungen vaknade till när jag lade mig bredvid för att snabbt ta en bild och sen gå därifrån.

Så här år missar man helt liljekonvaljblomningen, men har man tur hittar man en stor grön hackspett istället för här uppe på berget lever bland annat gröngöling. En av flera rödlistade (hotade) fågelarter som finns här.

Natt och dag

Natt och dag blommade längs med bergets torra sluttning.

På bergets sluttning fanns det en del natt och dag och högre upp, nära Råsta gård, stod några ängsklockor.

Ängsklocka

Ängsklockor i kvällsol i skogen invid Råsta gård.

Jag gick tillbaka ner till Madenbäcken för jag hoppades se stenskvättor på de torra partierna i östra delen av området. När jag gick tillbaka till gångvägen på södra sidan av Madenbäcken infann sig samma känsla som då man går längs med Råstasjöns norra kant; stan försvinner och man omges av grönt. En sädesärla pilade omkring på stigen.

Stig och fågel

En sädesärla på stigen. Samma sköna känsla infinner sig som vid Råstasjön, stan försvinner.

Väl framme i det torra området hittade jag inga stenskvättor. Jag har sett dem tidigare i år precis där, men nu möttes jag istället av en sädesärleunge med sin pappa. Sädesärleungen var trött, vilade och lät mig komma överraskande nära.

Sädesärla

Den unga sädesärlan. Kläckt under sommaren och kanske en dryg månad gammal. Snart lämnar den föräldern och klarar sig själv.

Utvecklingen går oerhört fort hos småfåglar. Den här ungen var kanske bara dryga månaden gammal, men redan tillräckligt kapabel för att jaga ifatt flygande insekter och fånga dem i luften. Efter ett tag vaknade den till och började leta mat.

Unge

Samma sädesärla som på bilden ovan.

I bakgrunden hördes stararna. Starar har sorgligt nog minskat rejält de senaste 15 åren och är tyvärr från och med i år rödlistade. Stararna badade i en översvämmad del av en av hästhagarna. Flera stora starflockar flög också över på väg mot Råstasjön.

Starar

Starar badar och flyger upp till videbuskagen för att putsa sig.

Andra fåglar flög omkring över hagarna. Steglitser, björktrastar och några enstaka ladusvalor som flög lågt. Ringduvor flaxade runt och efter ett tag lyfte till och med en skogsduva från stararnas badplats.

Skogsduva

Nybadad skogsduva lyfter från badet.

Jag gick tillbaka till den torra grusmarken som var full av blåeld. Jag skrämde upp ett rådjur. Och i blåelden surrade humlor. Allt var väldigt snyggt.

Blåeld

Bland blåelden surrar humlor och bin när solen är på väg ner.

Det här området är spännande. Och fint. Mitt i betongen ligger den här pärlan och innehåller massvis av variation på så liten yta. Dessa få timmar en helt vanlig onsdagkväll kan verkligen inte göra området rättvisa. Jag hann inte med de våta områdena längs bäcken och ut i hagarna. Jag missade allt som lever i buskagen. Kväller var bara ett litet litet smakprov. Jag ser fram emot att läsa framtida mångfaldsmätningar från Ör och Madenbäcken. Råstasjön bjöd på mängder av överraskningar när det området väl inventerades. Men att det kan gömma sig ett och annat guldkorn i det här hörnet av Sundbyberg vet vi redan. Pungmes och busksångare har besökt Madenbäcken i år, och det är banne mig inte kattskit, för att citera en gammal kollega.

För att komma hem gick jag ännu en gång ner på stigen mellan snåren. Och igen, stan försvann. Det här området är fint. Med en klok restaurering kan det bli riktigt fint. Jag hoppas Sundbyberg planerar en ljusare framtid för Ör och Madenbäcken än vad Solna gör för Råstasjöns omgivningar.

Stig

Platsen för den fina promenad hem bland joggare och en och annan småbarnsförälder med sovande barn i barnvagnen.

6 responses to “Madenbäcken och Ör: En pärla i Sundbyberg

  1. Bra att du lyfter fram denna lilla pärla! Gäller att vara rädda om de som finns kvar! Fin guidning i text och bild så här i sommartid!
    Tackar för det! //Ingela

  2. Vilka härliga bilder du lagt upp! Jag är en av dem som politiskt driver att Sundbyberg ska göra detta område inklusive Golfängarna och området runt Lötsjön till kommunalt naturreservat. Det var väldigt ifrågasatt av övriga inom den politiska sfären från början men nu har en utredning startats. Förhoppningsvis kan själva arbetet med att förverkliga idén vara på plats under denna mandatperiod. Vi arbetar också för att Solna ska finnas med och att det bildas ett gemensamt naturreservat.
    Hälsningar Inger

Kommentera

