En bild på en kotte, med bilaga

Tänkte passa på att lägga ut några bilder jag tycker lite extra mycket om. Idag blir det en ljungsikelvecklare (Ancylis unguicella) på en grankotte. (Låter inte mycket för världen, en grankotte och en brun liten skitfjäril, men men.)

Kottar är snygga med sin tydliga symmetri. De har en sådan potential, rent grafiskt, men att ta bilder på kottar känns så där. Men på platsen där jag brukar ta bilder på spelande hoppspindlar på våren är marken täckt av kottar och jag brukar försöka ha koll på om något tjusigt sitter på eller vid någon kotte. Därför blev jag glad när jag hittade den här fjärilen sittandes på en grankotte, kamouflerad, vanlig och fin. Den hade hittat sin plats för dagen i väntan på natten. En personlig favoritbild.

Ljungsikelvecklare

Ljungsikelvecklare på grankotte. 180 mm makro med 2x telekonverter ger ett underbart arbetsavstånd. f/11, 1/250 s, ISO 1600. Bilden tagen 2012 i storskogen vid Hedmossen mellan Flen och Strängnäs, Södermanland.

2 responses to “En bild på en kotte, med bilaga

  1. En fin och lite annorlunda bild på en kotte. När jag såg bilden kom jag att tänka på roliga stunder på landet när man som barn gjorde kor av kottar och
    tändstickor. Till och med hela bondgårdar av korkottar.
    Nog inte många barn idag som sysselsätter sig med
    leken. Kul att följa din blogg!
    //Ingela

Kommentera

