Inte dum som en gås, smart som en gås

I lördags åkte jag ut till Drottningholms fina slottspark för att försöka ta bilder av bläsänderna som simmat runt och rastat i dammarna ett tag.

Men när jag ställer bilen på parkeringen, den nordost om dammarna, blir jag minst sagt förvånad. I kanten av flocken vitkindade gäss går en mörk gås, en bläsgås! Bläsgäss ses bara i små antal i Sverige när de flyttar förbi vårt avlånga land. Ja, förutom i Skåne där större flockar ses. Bläsgäss är riktigt nordliga fåglar och häckar bland annat längs med hela Sibiriska tundran, från Archangelsk i väster österut till Alaska, norra Kanada och vidare till västra Grönland.

Bläsgås

En gullig liten gås. Den var inte större än de vitkindade gässen och var förmodligen en hona. Bild tagen med blixt snett bakifrån. 700 mm, f/5,6, 1/50 s, och ISO 1600.

Till min förvåning var bläsgåsen väldigt orädd där den gick med den i övrigt orädda flocken av vitkindade gäss. Jag glömde därför snabbt bort bläsänderna. Så här nära en bläsgås har jag aldrig varit förut.

Bläsgås dricker från ryggen

Helt plötsligt blev den väl törstig. Här repar den i sig vattenpärlorna från ryggen med näbben. 700 mm, f/5,6, 1/100 s, ISO 1600. (Ingen blixt här.)

Det regnade hela tiden jag var där, och efter ett tag gjorde gåsen något oväntat. En hel del vatten hade samlats på gåsens rygg och den måste väl blivit törstig, för plötsligt började den samla ihop vattenpärlorna från ryggen med snabba svepande tuggiga näbbrörelser längs med ryggen. Efter att den samlat en del vatten i näbben sträckte den på halsen och klunkade i sig gottet.

Gås klunkar

Här klunkar bläsgåsen i sig vattnet den samlat ihop från ryggen. 700 mm, f/5,6, 1/100 s, ISO 1600.

Det är alltid lika roligt att bli överraskad och se något för första gången. Lustigt nog är det gäss och änder som står för överraskningarna. Här har jag skrivit om första gången jag såg att snatteränder systematiskt hotar och mobbar sothöns för att stjäla deras mat.

Jag har aldrig hört talas om att fåglar dricker från ryggen, men det är inte konstigt att en storryggad best som lever i öppna och ofta blöta miljöer träffar på en blöt rygg samtidigt som den är törstig. Det finns nog många tillfällen för en bläsgås att lära sig att dricka från sin egen rygg då de kan bli rätt gamla. Den högsta kända ålder på en Europeisk bläsgås är 25 år och tre månader (från Europarekordlistan över fåglars ålder). Den hade blivit ringmärkt för länge sedan. Efter de dryga 25 åren blev den skjuten i Holland under övervintring, ringen kollades och åldern kunde fastställas. Snöpligt att efter 25 år av häckning i Sibirien och kanske övervintring i Holland, kanske med sin partner år ut och år in, kila vidare på grund av en hagelsvärm. Hur som helst, att dricka vatten från ryggen är fiffigt, rent och fräscht.

Hur gick det med bläsänderna då? Jo, jag gick en runda och kikade på dem, men de var ganska långt borta och lite blyga. Efter succén med bläsgåsen rann besvikelsen för uteblivna bläsandsbilder av mig, som vatten på en gås.

 

 

 

 

Kommentera

