Nära-döden-olycka orsakad av krokodilnäbbgädda?

Kan en krokodilnäbbgädda (Tylosurus crocodilus) döda en människa? Det här var inget jag tänkte på när jag simmade i godan ro ovanför enorma stim av fusilierer utanför Tanote-bukten vid den klassiska dykön Koh Tao, Thailand.

Fisk

Jag tror detta är just en krokodilnäbbgädda, men det är alltid lurigt med artbestämning när komplett litteratur saknas. De simmar stilla omkring direkt under vattenytan. Men de kan verkligen blixtra till så man inte hinner med om en liten fisk simmar förbi. 100 mm, f/8, 1/1000 s, ISO 1600.

Idag läste jag en artikel om en mycket märklig olycka och jag lärde mig att de här långa fiskarna med vassa näbbar ibland skadar människor, på ett både onödigt och märkligt sätt. Dessa näbbgäddor kan verkligen accelerera när de drar på, och blir de störda hoppar de gärna högt över vattenytan för att undkomma en fara. Ungefär som när en flygande rödbena blir jagad av en pilgrimsfalk och störtdyker ner i havtornen vid saltängskanten, fast lite annorlunda. De här stora näbbgäddorna är tydligen kända för att de vid sådana luftsprång, av misstag, spetsa människor om krockar med en människa i hög fart.

Artikeln jag läste handlade om en sådan olycka. Karri Larson paddlade kajak utanför Florida Keys och blev påhoppad av något som flög ut ur vattnet. Den träffade henne så olyckligt att en lunga punkterades. Men hennes kille tätade till såret vilket räddade hennes liv. Först anklagade barracudor, dessa attackfiskar med dåligt rykte, men enligt lokala fiskexperter gör helt enkelt inte barracudor så. Deras gissning var istället att det kan ha varit en krokodilnäbbgädda som i hög fart hoppat ur vattnet, kanske för att undkomma en fara, och med hög fart kan den spetsiga nosen ha spetsat kvinnan.

Näbbgädda

Spetsnosad visst. Men att nosen är så pass hård att den penetrerar hud, muskler och en lunga är överraskande. 100 mm, f/8, 1/1000 s, ISO 1600

Ibland kan man verkligen säga att olyckan är framme. Att den här fisken har potentialen att uppnå en hastighet och kraft för att tränga igenom huden är förvånande. Att dessutom näbben är tillräckligt hård är respektingivande. Här rapporterar Karri själv om hur hon blev träffad så hårt att hon knuffades ur kajaken och att revben ska ha knäckts. Snabbt telefonsamtal till 911 och en handduk mot såret räddade hennes liv.

Snorklar man i dessa tropiska vatten finns det mycket som kan, men inte vill, skada en. Tur det. Det är istället de fiskar man tycker ser snällast ut som oftast är värst, som blå putsarfiskar som gärna putsar bort sårskorpor vilket alltid känns lika obehagligt. Eller vissa rev där mångyltorna förföljer en och gärna vill nabbas lite på benen. Krokodilnäbbgäddorna är skönare. De kan, har jag nu lärt mig, vara livsfarliga om man har otur, men är betydligt lugnare att simma bland än de hetsiga ”snälla” fiskarna.

Edit: Rättade några småfel.

2 responses to “Nära-döden-olycka orsakad av krokodilnäbbgädda?

  1. Skriv en barnbok… ja, skriv en vanlig bok också för den delen, men jag tror att du skulle kunna göra en riktigt intresseväckande barnbok med bilder och historier från naturen… (och detta baserar hon på en gädda som precis dödat en person, kanske inte direkt det jag syftar på).

Kommentera

