Bildutmaning, dag 3: Naturfoto som sport?

Fortsätter bildutmaningen från igår med en serie bilder från fågelskådning i Glommen de dagar då stormen Simone drog in över Sverige 2013.

Alkekung

Blixtsnabbt svirrar den lilla alkekungen förbi mellan vågdalar och vågtoppar. 500 mm + 1,4x telekonverter, f/5,6, 1/8000 s, ISO 2000.

Det här är min favoritbild från havsfågelskådningen under stormen Simone. Allt i bilden är fart och storm. Det var för dessa tillfällen jag ville sitta nere i vattenkanten och uggla och vänta ut de här två dagarna. Här gick allt fort, mycket fort. Och det här var den enda alkekungen jag såg de här två dagarna när jag satt i strandkanten nedanför Glumstenen i den lilla fiskeidyllen Glommen, Halland.

En alkekung är en pytteliten havsfågel som med sin längd på 20 cm inte är större än en stare. Den svirrar sig fram genom vågdalar för att i nästa ögonblick kasta sig över en vågtopp och försvinna ner i nästa skummande vågdal. Jag läste i en alkekung-studie att de här små liven kan komma upp i flyghastigheter runt 50 km/h. Så jag kände mig enormt tursam i den här situationen. Först och främst att jag upptäckte den lilla kraken innan den redan passerat mig. Att sedan hinna rikta kameran mot fågeln i flykten och ha den tillräckligt länge i sökaren för att kamerans autofokus skulle kunna få skärpa på fågeln är inget man kan räkna med i den här farten. Ingen tid till eftertänksamhet, inställningsfunderande eller kompositionsvelande. Mer som att desperat försöka bemöta ett listigt slaget passerslag när man springer fram mot nät i tennis. Inte för att jag någonsin gjort just det, men ändå.

När jag efter alkekungens hastiga svirrande besök med andan i halsen tittade på kamerans skärm och bläddrade mig igenom bildserien spred sig en varm känsla i magen då jag såg att skärpan satt rätt och att alkekungen hade fångats i en fin långvingad pose. Allt hade gått väldigt fort och känslan av att ha överrumplats satt kvar en stund efteråt, tillsammans med en längtan efter att få komma hem och se bilden på en större skärm.

Referenser

Jakubas D et al. 2014 Foraging strategy of the little auk Alle alle throughout breedingseason – switch from unimodal to bimodal pattern. Journal of Avian Biology 45: 001–010, doi: 10.1111/jav.00303
2 responses to “Bildutmaning, dag 3: Naturfoto som sport?

Kommentera

