En liten bildutmaning, dag 1: Stormen Simone

Fick precis en utmaning på mina axlar via Facebook. Utmaningen är fri från isvatten och är istället för utåtriktad filantropi en mer inåtvänd fotoutmaning. Tanken är att man ska publicera en (natur-) bild om dagen i fem dagar, tack Marie Mattsson för det! Marie själv visar upp sina fantastiska bilder på den här sidan.

Jag tänkte mig fem höstbilder, det kan väl passa bra så här i oktobermörkret. Alla fem bilderna tänker jag ta från ett par fantastiska dagar jag spenderade i Glommen, Halland, förra året då stormen Simone lamslog stora delar av södra Sverige. De här två dagarna spenderade jag sittandes nere i strandkanten, nedanför Glumstenen, där jag försökte se roliga arter och om möjligt ta fina bilder.

Först ut i bildserien kommer en bild på när Simone drog in över Hallandskusten kvällen den 28 oktober 2013. Här blåste det rejält och SMHI utfärdade en klass 3-varning. I Halland blåste det som värst upp till 36 m/s.

Simone drar in

Bilden tagen från strandkanten vid Glumstenen, Glommen på kvällen. Vindarna var ruggigt starka och träd hade börjat falla vid vissa vägsträckor. Här förvandlades Simone från en klass 2-varning till en klass 3-varning. 17 mm, f/18, 2,5 s, ISO 100.

Imorgon blir det nog en fågel.

 

3 responses to “En liten bildutmaning, dag 1: Stormen Simone

  1. Pingback: Bildutmaning, dag 2: Snösparv i storm | Bild & Naturhistoria·

  2. Pingback: Bildutmaning, dag 3: Naturfoto som sport? | Bild & Naturhistoria·

  3. Pingback: Bildutmaning, dag 4: Överraskningarna | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

