Oxymonacanthus longirostris, en liten filfisk

Ibland smäller det till med en liten drömart. I somras i Lipah, på Bali, så ser jag plötsligt ett par filfiskar av den blå-och-gulprickiga lilla långnosade filfisken simma nedanför mig när jag snorklar på revet utanför stranden. En art jag länge velat se men inte haft turen att hitta. Kanske snyggaste djuret (förutom gibbon) jag sett i år.

Filfiskpar

Ljuvliga små gulprickiga filfiskarna. 100 mm, f/9, 1/200 s, ISO 400 och blixt den 11 juli 2014

Ja just det, vill klargöra att jag tagit bort lite obehagliga partiklar i vattnet från bilden.

Kommentera

