#5: Orangutang

Orangutang

En vuxen orangutanghona vid Sepilok, Borneo. 300 mm, f/4,5, 1/100 s, ISO 800. Hon lever i det vilda men återkommer till Sepiloks matplats tillsammans med andra orangutanger som räddats undan den illegala handeln med djur.

Det här är ett djur jag lätt blir rörd av oavsett om jag ser en orangutang som är vild eller en som sitter på ett zoo. Deras lugn och långsamma rörelser får en att känna sig nära. Orangutanger finns både på Borneo och Sumatra och man talar idag om dem som två olika arter, Pongo pygmaeus  och Pongo abelii. De på Borneo är starkt hotade medan orangutangerna på Sumatra är akut utrotningshotade. Största hotet är regnskogsskövlingen så klart. Samma gamla visa, habitaten försvinner på grund av ökad palmoljeodling och illegalt skogsbruk. Dessutom sker en illegal handel. Vill du göra någonting kan du kika på WWF:s råd på deras internationella sida eller läsa om orangutanger på WWF Sveriges sida.

Jag hoppas innerligt att orangutanger in dör ut på grund av människan. Plats #5 till orangutangerna ger motsägelsefulla känslor, jag är både fylld av vemod samtidigt som goda minnen från att ha sett vilda orangutanger bara gör mig glad. Riktigt glad.

Kommentera

