#8: Soppsköldpadda

Soppsköldpadda

Ibland har man tur, som när det simmar förbi ett stim silversidor i bakgrunden! Sköldpaddan betade alger på sjögräsängen utanför Perhentian Besar, Malaysia, 2013. 17 mm, f/7,1, 1/1000 s, ISO 1600.

Soppsköldpaddor kan man träffa på lite var som helst i tropiska hav. Ett av de bästa djurtillfällena förra året var när jag just låg och snorklade en tidig morgon med soppsköldpaddor (Chelonia mydas) på en sjögräsäng i nordöstra Malaysia. Lite tur kan ofta ge en bild det där lilla extra. Den här morgonen hade jag just lite tur, för efter ungefär 1,5 timme i vattnet så hände det. Rätt var det var kom ett stort stim silversidor in på sjögräsängen och jag drog snabbt ett djupt andetag och dök ner till en av sköldpaddorna som stimmet simmade mot. Sköldpaddorna låg på 3-5 meters djup så det var ganska stressigt att få till rätt kombination av lugn (för att andetaget skulle räcka), försiktigt simmande (så man inte vispar upp den mjölaktiga sanden från botten till en veritabel tjockdimma) och högt tempo (så jag skulle hinna ner innan silversidorna simmade förbi). Som tur var kom jag ner på botten i tid, jag hann lägga mig till rätta för ett fåtal exponeringar av sköldpaddan precis när fiskstimmet blev en dramatisk bakgrund. Sen försvann stimmet och luften i lungorna tog slut.

Dessa soppsköldpaddor (Chelonia mydas) är klassade som starkt hotade, (Endangered) enligt IUCN. Inte lika illa hotad som den akut hotade karettsköldpaddan på plats #44, men det står illa till även med dessa soppisar. Soppsköldpaddorna hamnar på plats #8 för de är så fina och gör en så vansinnigt glad hela vägen ner i magen.

Kommentera

