#12: Deckens sifaka

Deckens sifaka

En unge ramlade ner bredvid mig. Efter den här bilden backade jag från ungen och då skuttade mamman blixtsnabbt ner och fiskade upp den lille. Sensia 100 diafilm och ett 75-300 mm objektiv på en gammal urfin Canon EOS Elan.

Ibland när man är i skogen kan man göra tvärtemot vad Leif GW Perssons deckarkaraktär Evert Bäckström rekommenderar. Man bör omfamna slumpen, nästan tillbe den, så att något spännande och ovanligt händer. Evert Bäckströms rekommendation, att gilla läget och hata slumpen, är kanon om man jagar bovar eller gör vetenskap, men ska man ha tur med motiv i naturen är slumpen ibland underbar. Angående just natur och slump har det faktiskt hänt två gånger att apor ramlat ner på mig.

Den andra gången en apa ramlade ner på mig var i en skog i Rincón de la Vieja i norra Costa Rica. Då hörde jag bråk uppe i regnskogstaket följt av att ljudet av rasslande löv, vilket i sig följdes av en högljudd duns. Ett par meter bort låg en korpsvart spindelapa på marken, omtumlad. Helt bisarrt! Några sekunder senare var den stackaren borta och jag hade inte ens hunnit ta en ynka liten bild. Jag är snabbare med kameran idag än jag var då.

Den första gången det hände, att en apa nästan ramlade ner på mig, var på Madagaskars västkust, vid våtmarkerna där Madagaskarhavsörnen har sitt tätaste bestånd. Jag var volontär för den amerikanska organisationen  The Peregrine Fund  och assisterade vid fångst, inventering och ringmärkning av just den där lilla gulliga havsörnen. Jag gick på en stig i den här torra och lövfällande skogen mellan två av sjöarna när det plötsligt lät ”duns”. Då hörde jag ett nytt sifaka-läte, ett hysteriskt hostande. En hona satt i ett träd en bit upp. När jag kikade ner på marken satt en hjälplös och mycket liten unge en bit framför mig. Den kan inte ha varit mer än några veckor, eller högst en månad, gammal. Jag förstod att det hostande lätet var ett varningsläte, eller i alla fall något väldigt upprört läte. Allt i den här situationen var lite stressigt. Men oavsett, sifakor är underbara, och den art som hängde runt oss här kallas Deckens sifaka, dagens art. Sifakor är de där märkliga lemurerna som ser ut som att de jämt bär pyjamas och de är nog mest berömda för sitt märkliga sidoskuttande. Kika på filmen vettja.

Dessa äldre bilder gör att jag blir lite sentimental. Det var så annorlunda då. Då jag gick omkring på Madagaskar, som när jag upptäckte ungen på marken, hade jag ont om diafilm fast jag köpt fler rullar än någonsin tidigare i mitt liv. Hur som helst, jag tog då två bilder på sifaka-ungen och gick snabbt därifrån så den kunde komma till honan. Idag hade ett minneskort suttit i kameran vilket hade medgivit ett pepprande av tiotals bilder från några olika vinklar under samma tidsrymd. En annan sentimental sak var att jag fick volontärjobbet genom ett äkta brev, ett brev på papper. Jag skrev ett brev till The Peregrine Fund i vilket jag berättade att jag hade ringmärkt fåglar förut och att jag gärna ville volontärjobba åt dem på deras Madagaskarprojekt eller med deras Filippinska apörnsprojekt. Jag stoppade brevet på lådan och väntade på svar. Flera månader senare fick jag svar att jag var välkommen att spendera hösten 1997 med dem på Madagaskar. Idag är metoden den samma, och saker kan fortfarande ta lång tid, men den förväntan vi har på rappa svar och snabb återkoppling är något helt annat idag än vad den var där och då.

Vad gäller naturupplevelser gillar jag läget, precis som Evert Bäckström. Men, när det gäller att hitta djur älskar jag slumpen, och alla Deckens sifakor. Ni pyjamasdjur hamnar på plats #12.

One response to “#12: Deckens sifaka

  1. Pingback: #11: Tjocknäbbad markblåkråka | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

