#17: Rödhake

Rödhake

En rödhake fångad vid Ottenby fågelstation, hösten 2004.

En av de finaste fåglarna jag vet är rödhake. Rödhakar kallades småtrastar när jag började fågelskåda. Idag har de, tillsammans med bland annat rödstjärtar, sten- och buskskvättor, stoppats in i flugsnapparfamiljen istället (Muscicapidae). Där hör de verkligen hemma, i familjen med finaste formerna.

Rödhakar har, förutom sin försiktigt fina filande sång, ett annat ess i rockärmen. Deras tamhet. Den här tamheten är av någon märklig anledning avsevärt tydligare i Storbritannien. Är det befolkningstätheten som lär dem människors ofarlighet? Har de utvecklat ett tamare, mer tillförlitligt beteende gentemot människor där? Hur som helst är det busenkelt att bli vän med en rödhake i till exempel Skottland. Går du i en skogsdunge i den skotska vintern och hittar en rödhake är det bara att stanna till en stund, sparka bort löven från en kvadratmeter mark, backa ett par meter, så kommer snart rödhaken fram till den blottade jorden för att leta småkryp.

Rödhake

Tam rödhake på stridsvagnsblock mutad med jordnötsgodis. Du kan se spår av krossade blå M&M-bitar som den glatt stoppade i sig. Mest på grund av jordnötsmulorna tror jag. Jag sitter själv på stridsvagnsblocket här när bilden tas. Tyninghame, Skottland, december 2005.

Jag hade under vintern 2005-2006 en rödhakekompis. Jag spenderade den vintern i Skottland där jag jobbade med beteenden och överlevnad hos rödbenor. Av den anledningen spenderade jag ganska mycket tid sittande på märkliga betongkuber, omkring 1,5 x 1,5 x 1,5 m stora. Sådana betongkuber ser man lite här och där utmed Storbritanniens låglänta kuststräckor. Det var tänkt att kuberna skulle utgöra hinder för främmande och attackerande stridsvagnar under andra världskriget (läs mer om stridsvagnshindrena). Dessa artificiella stenar är kanonplatser att titta på fåglar från. Hur som helst, under den vintern var det just en rödhake som hävdade vinterrevir alldeles intill där jag satt de flesta dagarna. Efter att ha gjort sparka-bort-löv-från-marken-tricket regelbundet började rödhaken bli så tam att den gärna spenderade tid tillsammans med mig uppe på stridsvagnsblocket. Extra glad blev den när jag mosade lite godis på betonghörnet, gärna M&M:s med jordnötter i. Du ser de blå M&M-skalen i bilden ovanför.

Rödhake

Samma rödhake, förmodligen, fast andra sidan om nyåret. Här sitter den ett par meter in från stridsvagnsblocket. 300 mm, f/4, 1/400 s, ISO 400.

Apropå rödhakar är det ljuvligt att vakna riktigt tidigt i Falsterbo en dag i början av oktober, mitt under rödhakarnas intensivaste flyttning, när det är rödhakar överallt. De har ett tickande lockläte som låter lite som att man drar upp ett gammaldags ur lite slarvigt. Ibland kommer ett par tick med några tiondelar av en sekund emelllan, sedan kommer en räcka tickanden som sitter mycket tätare ihop och liksom rullar fram. Tick, tick-tick-tick, tick, på ett ungefär. En riktig rödhakemorgon tickar det överallt. Överallt.

Rödhakar är fina som sjutton!

Kommentera

