#18: Octopus sp.

Bläckfisk

En bläcke som tittar fram ur en håla. Ett av de bästa djuren i havet. 100 mm, f/9, 1/200, ISO 100 + blixtar.

Octo = åtta och pus = fot ger åttaarmad bläckfisk. Ordet lurig tycker jag passar bra på bläckfiskar. Mina bläckfiskartkunskaper är helt frånvarande. Octopus cyanea är en av de vanligaste arterna i trakten, kanske är detta en bebis-sådan? Vet ej. Bilderna kommer från Koh Tao, Thailand, ett par meter från strandkanten. Snorkling snorkling snorkling!

Bläckis

”Here’s Johnny!” eller nå’t kändes det som att den höll på att utbrista. 100 mm, f/4, 1/1250 s, ISO 1600 utan blixtar.

Även fast de är helt ofarliga och det är ett stort kamerahus mellan oss är det lite pirrigt när den kryper emot. Inte för att det är farligt eller skadligt, bara okänt. Om jag skulle spendera en natt på puben med ett djur tror jag det hade varit intressant att göra det med en åttaarmad bläckfisk. Det skulle kunna bli hur som helst.

Min vän bläckfisk, plats #18 får du.

Kommentera

