#21: Bladsvansgecko

Gecko

En kamouflageexport (Uroplatus fimbriatus) från Madagaskars djungel. Masoalahalvön, Madagaskar, 1997.

En osannolik ödla, krokodillik i ansiktet. För att undvika risken att skriva för många adjektiv, så får det räcka med att jag blev väldigt glad när jag såg den här. Så idag blir det inte mer text. Plats #21 blir det för denna fina lilla ödla.

2 responses to “#21: Bladsvansgecko

  1. Det börjar bränna. Du är snart inne på topp 20 och rangordningen synas allt hårdare. Argumenten nagelfars. Pressen ökar. Topplistor är allvarliga saker men jag utgår från att du är väl medveten om det.
    ”Väldigt glad” är en bekant känsla och en synnerligen god orsak.
    Tack för att det fick ge geckon en framskjuten placering!

    Du har förvisso sett och upplevt långt fler livsformer och arter än undertecknad – men jag har ändå en etta, en vinnare av listan. Snart vet vi om rätt låt vann.

    • Det där är det lite jobbiga med topplisteförfarandet! Just allvaret tynger lite, och jag måste erkänna att flera arter som borde fått vara med har hamnat utanför. Sen är bristen på bilder på vissa arter och att jag inte sett de flesta drömarter som finns två faktorer som gör att mängder av djur inte heller hamnar på listan. Men men, vi får se hur det går!

      Håller med om att man kommer långt på ”väldigt glad”!

Kommentera

