#34: Bredbandad ekbarkbock

Plagionotus

Lyckan var gjord. De var överallt! Långhorningar gör sig verkligen i porträttform. Norra Djurgården, Ekoparken i Stockholm, juni 2013. 65 mm, f/8, 1/100 s, ISO 100 och blixt.

För att citera Gert Fylking tänkte jag den här dagen ÄNTLIGEN! Bor man i Stockholm är detta en art man ibland har möjlighet att se. Jag hade letat i flera år, sett en individ 2012 på långt håll och så slutligen var det en bonanza.

Bredbandad ekbarkbock (Plagionotus detritus) är en av Sveriges exklusivaste skalbaggar och finns nu endast på några platser i Nationalstadsparken, Stockholm (läs artfaktabladet från Artdatabanken). Det är en getinghärmande skalbagge som genom sitt svartgula utseende hyser ett visst skydd från rovdjur. Det kanske är överflödigt att nämna att detta är en akut utrotningshotad skalbagge.

Fler Plagionotus

Hannarna är mycket ivriga några få varma dagar när det är full fart på de nydöda ekstammarna. Honan, till vänster, lägger ägg i ekens skrovliga bark samtidigt som hannen vill göra annat. 180 mm makroobjektiv med 2x telekonverter, f/10, 1/250 s, ISO 1600 utan blixt. Juni 2013.

De här varma dagarna i juni 2013 var det fullt ös på skalbaggarna, så pass bra fart att jag hann med att se flera parningar. Ovan blev det ingen parning då honan var fullt upptagen med att lägga ägg. Jag har skrivit några inlägg tidigare om dessa tjusiga baggar. Bland annat om detta ovanliga ögonblick, några ihoplagda bilder just när parningen är slut.

Parning slutar

Parningen avslutas. 180 mm med 2x teleconverter, 1/250s, f/10, ISO 1600. Juni 2013.

För knappt ett år sedan lade jag också ut ett annat inlägg med en bild jag inte trodde jag någonsin skulle få ta, två par som parar sig bredvid varandra. Kul.

Tänk att den här fina lilla exklusiva baggen bor här, mitt i Stockholm. Min lokala favoritinsekt hamnar på plats #34.

 

3 responses to “#34: Bredbandad ekbarkbock

  1. Pingback: #20: Jättemyrespindel | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

