#42: Pappersseglare

Pappersseglare

Pappersseglare Idea sp. i ett sällsynt sittande ögonblick. 400 mm, f/8, 1/200 s, ISO 1600.

Här, den enda fjärilen hittills på topplistan, en jättelik tropisk fjäril som seglar fram i sydostasiatiska regnskogar. Jag är inte säker på art, men det är en slags pappersseglare (släktet Idea). Då jag inte sett någon Rajah Brooke’s birdwing får den inte vara med här på topplistan. Därför är pappersseglaren min absoluta favoritfjäril, för skönare än så här blir inte en flygande insekt (visst, helikoptersländorna i Syd- och Centralamerika går inte av för hackor heller).

Då jag känner att bilden ovan inte på något vis vare sig gör arten rättvisa eller illustrerar varför den är så otroligt flott i skogen då den mer eller mindre konstant seglar omkring i luften kommer en bild till:

Pappersseglare i flykt

Det här visar bättre pappersseglarens storhet. Tänk på att det här är en jättelik fjäril och den flyger med bara ett fåtal vingslag åt gången, så den bokstavligen glidflyger fram i djungeln. 400 mm, f/8, 1/200 s, ISO 1600.

Dessa fjärilar är ofta hyfsat vanliga i regnskogar i Sydostasien. Jag har mest sett dem i riktigt fina skogar, och dessa två bilder kommer från Tangkoko-skogen på norra Sulawesi, 2012. En av mina absoluta favoritinsekter, den högst njutbara svävflygande pappersseglaren, seglar in på plats #42.

Kommentera

