#52: Vitnäbbad islom

Vitnäsan

Vitnäsan som glädje mängder av skådare sommaren 2013, Hedlandet, Sörmland. 500 mm + 2x telekonverter, f/8, 1/2000 s, ISO 1600.

När jag började fågelskåda spenderade jag en hel del tid tittandes i en kompis fågelbok. Vid varje fågel han sett hade han skrivit upp platsens namn och datumet vid första tillfället han sett just den arten. Jag minns hur jag fascinerades av alla arter han sett. Det är spännande att titta i fågelböcker och tänka på att man kan faktiskt se arter som biätare, nordsångare och vitnäbbade islommar (det här gäller i och för sig även när man skådat i 20 år). Hur som helst, just vitnäbbad islom är en av de arter som är extra speciella.

Mycket mer om just den här arten finns i inlägget jag skrev om fågeln på bilden ovan förra sommaren. Vitnäsan har allt som krävs för plats #52.

One response to “#52: Vitnäbbad islom

  1. Pingback: Bildutmaning, dag 4: Överraskningarna | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

