#60: Dvärgmås

Dvärgmås

Dvärgmås vid Getnäset, Härjedalen. 700 mm, f/8, 1/2000 s, ISO 2000.

Det här inlägget tillägnar jag alla människor där ute som när de hör ordet ”mås” tänker på något fult, skränigt och oönskat. Betrakta denna fulländade skönhet. Dvärgmås är den minsta måsen i vårt land, flyger kvickt och fladdermuslikt ofta på jakt efter insekter, och har spektakulärt nog helsvarta vingundersidor. Ja, om man inte räknar den vita kanten vill säga.

Man ställer sig gärna frågan: Är det Sveriges vackraste måsfågel?

Nu är dessa djur vackrast i sommardräkt, helst i grönska och gärna uppe i fjällen. Men vill man njuta av många dvärgmåsar på en gång föreslår jag en tur till den pittoreska lilla skotska byn Kingsbarns. Som mest har jag där sett en flock på ett par hundra dvärgmåsar som letade mat i norra Atlantens vågskalp. Eller för att citera min vän som bloggar om fågelskådning i just den trakten, apropå dvärgmås skriver han i en bildtext ”Another little gull – just because they look so brilliant”.

Det är inte lätt att ändra folks åsikter, förmodligen misslyckas detta måsarnas skönhetsevangelium. Men, för mig för extrem estetik och elegans dvärgmås upp på plats #60 här på topplistan.

3 responses to “#60: Dvärgmås

  1. När det gäller kunskap om fåglar – så väl som andra individer i naturen – befinner jag mig på samma nivå som Stig Grybe i sketchen ”Fågelskådaren” (1961) , han som sa sig ha sett en flock vita örnar efter en vaxholmsbåt. Trots detta händer det inte sällan att jag faller i trans över måsfåglars skönhet. För ett halvt århundrade sedan hörde jag en gammal egyptisk arkitekt säga, att en form aldrig kan bli vacker om den inte styrs av stränga lagar. En måsfågels skönhet beror kanske på att dess form är i detalj uppbyggd enligt aerodynamikens lagar – måsarna är ju formidabla segelflygare.

    Ljudet är en sak för sig. En del måsfåglars skränande kan förvisso vara påfrestande, men dess välbekanta kly-kly-kly över en solglittrande fjärd kan fylla även en stockholmare med välbehag. Så jag yrkar bifall till dvärgmåsens plats #60.

    • Kul att du nämner de stränga lagarna. Just dvärgmåsar är lite extra roliga för de lever stränga liv till havs stora delar av året utanför häckningssäsong där villkoren är just stränga!

      Kan också bara hålla med om kopplingen mås och Stockholm. Fiskmås- och gråtrutsrop från taken är Stockholms vårkonsert!

  2. Pingback: #45: Gråtrut | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

