#66: Cikada

Cikada

Makrofotografering med vidvinkelobjektiv funkar på insekter som börjar närma sig 10 cm! En Pomponia sp. tror jag. Vet du bättre, snälla berätta det. Canons 17-40 vid 17 mm, f/8, 1/160 s, ISO 1600.

Jag ger dig djuret tinnitus. Ovan en Pomponia sp, tror jag. Artbestämning av tropiska cikador är inte min starka sida, vet du mer om id av ovan best, hör av dig.

Nu har jag inget vettigt att säga. För naturromantik och regnskogar får jag hänvisa till svinmakaker på plats #72. Det går inte att säga något direkt naturromantiskt om cikador för de är enkom en sinnesexplosion. När de mest högljudda cikadorna sätter igång får man höja rösten om man ska göra sig hörd. De är brutala. Den här filmen tycker jag förmedlar detta väl.

Att stöta på insekter som är så ofantligt stora att man kan fota närbilder med standard vidvinkelzoom är också så kul att det måste bli en bild till, fast här vid 40 mm.

Cikada

Samma cikada fast inzoomad vid 40 mm, f/8, 1/50 s, ISO 1600. Båda bilderna tagna vid underbart vilda och galna Kuala Koh, en av de nordliga ingångarna till nationalparken Taman Negara.

Taman Negara är en underbar skog som jag gärna åker tillbaka till igen, och igen. En stor del av sydostasiatiska regnskogars dragningskraft kommer av alla galna cikador som fullkomligt skriker ut sitt spel. Plats #66 går till alla skrikhalsiga cikador som gör världen lite intressantare, och mycket högljuddare.

4 responses to “#66: Cikada

  1. Nu har du lärt mig nånting igen. Jag har aldrig förut vare sig sett eller hört en cikada på så nära håll, och så tydligt, som på din bild och din bifogade video. Jag har förut hört att man inte kan höra cikadans ”sång” när man blir gammal, men det måste vara fel. När man inte längre kan höra cikadan, då är man inte bara gammal – då är man död. Upp till 900 Hz och 120 decibel, säger Wikipedia. Det lär även jag (70 år) kunna höra tämligen tydligt. Wikipedia karakteriserar cikadans sång som ”mera intensiv än melodisk”. Det var utomordentligt vänligt sagt. I den bifogade videon låter den som en skenande skördetröska som skär i alla lagren på en gång. Tinnitus, var ordet. Dessutom tyckte jag först att din cikada var ful som stryk i nyllet. Men så såg jag att han liknar Yoda, och då ändrade jag mig. Han förtjänar plats #66.

    • GIllar ”mer intensiv än melodisk”! Vissa arter är helt onödigt högljudda. Och brukar inte ful som stryk kunna översättas med ascool, e.d.?

Kommentera

