#blogg100 startar imorrn

Okej, har precis anmält mig till #blogg100, det gäller då att publicera ett blogginlägg om dagen i 100 dagar. Min plan är göra en lista, en lång lista, en 100-i-topplista över bästa djuren som fastnat på en gammal dia eller en modernare sensor. En del uppenbara arter får inte komma med för att jag helt enkelt inte tagit någon bild på dem. Till exempel kommer inte makohaj vara med på listan trots att det måste vara ett av de läckraste djur som simmar i våra hav (inte för att jag sett någon makohaj, tyvärr). Kolla bara:

Inte heller kommer någon gibbon förekomma på topplistan trots att det är en av mina absoluta favoritdjurgrupper. Dessutom har jag haft förmånen att fått höra fyra arter sjunga och sett åtminstone vilda vithandsgibboner ”brachiera” i högsta fart genom tät djungel, men, igen, jag har inga bilder på dessa formidabla varelser (bästa skogen i världen att se vilda gibboner måste vara Khao Yai, ett ”stenkast” från Bangkok).

Inte heller kommer åkersork finnas med trots att deras ungar är hur charmiga som helst. Jag har helt enkelt ingen direkt relation till åkersorkar så trots deras många förtjänster platsar de helt enkelt inte på en sådan topplista.

Sork

En åkersorkunge i all sin charm. Finfin men inte med på topphundra.

En sista sak. Då jag tycker det är kul med bilder så tänkte jag lägga ut lite större bilder och så att varje bild får en egen presentationssida. Så klickar du på en bild kommer den upp i större format på egen sida.

Exakt hur listan ser ut vet jag inte, det har varit ett frenetiskt sorterande de senaste kvällarna och även om jag har lite koll på kanske topptjugo, eller topptrettio, så är ordningen ännu ej huggen i sten. Nu får vi se hur det går. Imorgon börjar det med plats #100. Trevligt fredagsmys!

5 responses to “#blogg100 startar imorrn

  1. Pingback: #100: Chacmababian | Bild & Naturhistoria·

  2. Det här är fantastiskt kul! Jag bugar mig ödmjukt och säger tack!

    Lite tack skall iofs Patrik ha, eftersom han hade vänligheten att tipsa om detta. 🙂

  3. Pingback: #57: Pisksnok | Bild & Naturhistoria·

  4. Pingback: #46: Brunråtta | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

