Svartvitkonvertering och mjukvaruerbjudande

Brukar inte göra reklam och så, men jag tänkte att ett litet tips kanske man kan få komma med för de som är fotointresserade. Personligen har jag tidigare dabblat lite med Silver Efex (som köptes av Google från Nik ett tag sedan), en plug-in jag kört med Lightroom, som ger fantastiska möjligheter till svartvitkonvertering. OnOne har en konkurrerande mjukvara som släppts i en ny version, Perfect Effects 8, och de råkar för tillfället ge bort $99-mjukvaran här, mot att du lämnar ett par uppgifter om dig själv. Hur länge erbjudandet kvarstår vet jag inte, men det kan ju vara kul att prova kanske? Hur som helst, Perfect Effects 8 gör massa saker och googlar du hittar du många instruktionsfilmer om både bröllop & porträtt. Personligen är jag bara ute efter just svartvitkonverteringshjälpen, och så här blev det när jag snabbprovade ikväll.

Älgar

Älgko med kalv en sen kväll i Sörmland. 500 mm, f/4, 1/40 s, ISO 1600.

Efter c:a 10 minuter med programmet kan jag säga att tyckte deras verktyg var både rätt bra och smidigt. Blev snabbt nöjd med både låg- och högdagrar på älgbilden. Jag kommer nog inte avinstallera det den här veckan i alla fall. Avslutningsvis, vad fantastiskt långa nosar älgar har. Tänk att vi har dessa vilda i våra skogar!

3 responses to “Svartvitkonvertering och mjukvaruerbjudande

  1. Jag är en fotoamatör av lägsta rang, och det kommer jag att förbli. Men det hindrar ju inte att jag avundsjukt sneglar på vad ni mera begåvade ”kolleger” åstadkommer. Samt blir lite nyfiken på hur ni gör. Med anledning av din bifogade älg-bild skulle jag vilja fråga:

    Vad är det för vits med att konvertera en färgbild till svartvitt? När man tar bort färgerna, tar man då inte bort viktig information om motivet? Eller är det tvärt om, att man tillför något? Om man lägger den ursprungliga färgbilden bredvid den svartvita och jämför dem, är det då så, att den svartvita bilden säger något, eller framhäver något, som man inte kan se eller uppleva i färgbilden?

    Är det möjligt att förklara detta för en vetgirig amatör-amatör?

    Hälsningar
    Basti

    • Vad är vitsen? Bra fråga, rent generellt. En konvertering till svartvitt tycker jag generellt är ett litet trick man kan ta till om bilden är rörig, bort med färgen så blir det genast enklare, renare, en komposition kanske framträder som man såg i ögonblicket men vilken döljs i efterhand av massa besvärliga färger. Det är nog den anledning jag tycker gör att det kan vara värt att ta bort färgen, att framhäva ett motiv, eller ta fram en komposition som ”förstörs” eller döljs av färgen.

      Sen gör jag inte mycket svartvitt, jag gillar färg. Men jag gillade Niks mjukvara Silver Efex, den kunde dra fram svartvita toner så som de skickliga mörkrumsrävarna gjorde, vilket jag själv aldrig kunnat. Och det är ju lite kul när OnOne bjussar på sitt program, även om det inte var lika trevligt som Niks så tycker jag det verkar rätt ok. Smaken är som baken.

      /Johan

      • Så enkelt var det, alltså: Tvätta bort färgsminket, renodla, framhäv det väsentliga. Jag tänker inte försöka själv, men din förklaring gör att jag kan se på svartvita foton på ett annat sätt.

        Men dina färgbilder är oslagbara.

        Hälsningar
        Basti

Kommentera

