Pondustruten

Måsar och trutar är alltid närvarande i Stockholm. Kul och bra om man gillar såna! Det har gått åt några kilo mat under åren för att locka fram dem, men ibland, när egna brödresurser saknas, kan man ha tur med turister. En dag i veckan när jag cyklade hem på Strömbron såg jag ett vitt trut-mås-moln vid Slottskajen. Ett turistpar stod och hade roligt mitt i måsfesten. Kvinnan fotade mannen som generöst delade ut brödbitar till gråtrutar och skrattmåsar. Gråtrutar ser inte alltid så snälla ut. En gammal rackare såg synnerligen arg ut. Den stod och bevakade mannen från stenräcket på Slottskajen så inga andra fjäderfän skulle kunna komma nära.

Gråtrut

En rätt läskig typ. Skönt att de bara väger lite grann och inte blir två meter höga. 100-400-zoomen vid 400 mm, 1/640 s, f/5,6, ISO 1600.

Men när just bröd delas ut är det svårt att hålla generösa ryssar för sig själv. Självklart landade en ung spoling, en s.k. 1k gråtrut. 1 för första och k för kalenderår i skådartermer. Istället för att säga att ungtruten är ungefär fyra månader är den alltså 1k tills nästa år; den första januari 2014 blir den alltså 2k. Men lite praktiskt ändå eftersom det är svårt att hålla reda på alla fågelfödelsedagar. Hur som helst, den här unga truten landade på räcket och ville också ha bröd.

Gråtrutar

Pondustruten och en unge. Samma kamerainställningar som ovan. Jag skulle flytta på mig om jag var ungtruten.

Det fick den så klart inte. Pondustruten gick resolut fram och körde bort ungfågeln; alltså 1k-fågeln. Ännu en brödbit säkrad.

Pondustruten monopoliserar ryska turister

Pondustruten monopoliserar ryska turister. Även här samma kameradetaljer som ovan. Birdie nam-nam?

En detalj som gör att truten ser grymmare ut än man kanske tänker på är att de så här års får vinterdräkt på huvudet. Det innebär att de får lite streckade fjädrar på och runt huvudet och att näbben och benen tappar lite lyster. Så, efter lite tackande, en del språkförbistring och några leenden sa vi adjö, alltså jag och ryssarna. Sedan cykeln hem.

3 responses to “Pondustruten

  1. Det gläder mig att pondustruten hade den goda smaken att underhålla turisterna genom att nådigt låta sig undfägnas med brödbitar på nära håll. Sådan artighet från måsfåglar har jag själv aldrig blivit föremål för. Exempel: För några årtionden sedan härjades Skansen av de så kallade korvmåsarna. Liksom rånare som smyger omkring vid bankomaten och spanar efter offer, hovrade korvmåsarna över korvståndet på Bollnästorget. När någon mänsklig besökare fått sin korv, attackerade korvmåsen snett bakifrån, och vips så stod människan där och betraktade fånigt sitt tomma korvbröd.

    När jag förväntansfullt anlände till Skansen för att betrakta spektaklet, hade det gått en tid. Personalen hade hunnit vidta motåtgärder, bestående av ett antal skyltar med varningstext. Måsarnas byte blev synnerligen magert.

    I enlighet med min generösa natur försökte jag bjuda de stackars utsvultna korvmåsarna på ett skrovmål. Jag höll min korv på rak arm, för att markera att här vankades gratis korv. Men måsarna vek undan, och glodde misstänksamt på mig. Jag blev inte av med en enda korv.

    Så där är det jämt. Halvtama fåglar håller alltid säkerhetsavstånd gentemot mig. När hustrun fyller på mat i fågelborden utanför köksfönstret, far grönfinkar och pilfinkar runt huvudet på henne, och det är på vippen att de äter ur handen på henne. När jag kommer i samma ärende, då flyr våra bevingade vänner redan när jag rundar husknuten.

    Du som kan det här med djurs beteende – vad är det för fel på mig? Kan det vara min deodorant?

    Hälsningar
    Basti

    • Hallå Basti!
      Man undrar ju vad som försigått med dina korvar. Har du månne gjort något dumt mot en mås vid tidigare tillfälle?

      Jag rekommenderar ett besök vid Slottskajen, Pondustruten skulle aldrig neka dig att sluka din medhavda matsäck, oavsett deoderantval. Skansens måsars beteende kan jag däremot inte ta något ansvar för 😉

      /Johan

  2. Pingback: #45: Gråtrut | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

