Vitnäsan i Sörmland idag

Vitnäbbade islommar (Gavia adamsii) går det verkligen inte tretton på dussinet. Visst, jag såg min första vitnäsa den 13 maj 1995 i Västerbotten, och ”många” ses både höst och vår längs Sveriges kuster. Men när de ses flyger de oftast snabbt förbi, i en oansenlig vinter- eller ungfågeldräkt på väg mot sina nordliga häckplatser. De upptäcks, och försvinner, inom loppet av kanske en minut, om man har tur. Har man riktig tur och hittar lommen 500 m bort på väg mot en, kan man sedan, med ett förnöjt leende på läpparna, följa lommen en kilometer bort efter den passerat platsen där man står. Då får man njuta av lommen i futtiga 75 sekunder, om vi antar att den flyger c:a 70 km/h relativt platsen där man står.

Vitnäsa

En vitnäsa med den berömda bananen i ansiktet. 500 mm + 2x converter, f/8, 1/2000 s, ISO 1600.

Men det finns så många scenarier som är bra, men ändå så mycket värre än att få kika i 75 sekunder på en vitnäbbad islom. Ett vanligt scenario är att någon upptäcker lommen lite väl för sent, kanske lyckas artbestämma besten och ropa ut ”Vitnäsa! Under horisonten, går vänster vid lilla grundet.” Alla andra som står där får då nöja sig med att titta på de massiva fötterna som sticker ut långt där bak när den flyger vidare bort från obsplatsen. Även om man är fågelintresserad är aktiviteten titta-på-fåglar-som-flyger-bort-ifrån-en ofta av marginellt intresse. Lägg då till lommar som går för långt bort, för högt, i motljus och alla de lommar man aldrig upptäcker…

Dessa scenarier är dagens kontext när jag sätter mig i bilen för att åka till Hedlandet i Sörmland för, hör och häpna, där ligger en vitnäbbad islom, sedan två dagar tillbaka, i FULL SOMMARDRÄKT! Jo, fint ska det va! Vad gör den där då, kan man fråga sig.

Vitnäsa.

Jo, fin profil minsann. Samma inställningar och brännvidd som ovan. Det blev tyvärr inte så många fotolägen idag då den mest befann sig på aphåll…

Jo, där ligger den och dyker och fiskar kräftor. Och människor strömmar till. Och alla är glada.

Men, vad gör dessa lommar då? När jag tänkte på vitnäbbad islom nu ikväll så slog det mig att jag har aldrig läst en vetenskaplig artikel som handlar om just den här arten. Jobbar man med fåglar och andra djur läser man en hiskelig massa artiklar på jobbet, men jag tror aldrig att jag gluttat i en vitnäse-artikel. Jag gjorde en snabb sökning på scholar.google.com och vips hittar jag en riktigt klassisk etologiartikel om vitnäbbad isloms läten, dess aggressiva beteenden och parningsbeteenden. Förvånat ser jag att två personer från min egen gamla institution, Greta Ågren och Sverre Sjölander hängde i Alaska sommaren jag föddes för att studera vitnäbbade islommar! Här finns artikeln på SORA, eller här som pdf-fil.(SORA kommer alla åt gratis!) En lite rolig slutsats de drar, så här i splittandets tidevarv, är att Greta och Sverre jämför vitnäbbad med svartnäbbad islom och märker att i alla läten och beteenden är dessa två arter slående lika. De föreslår därför att vitnäbbad islom bör betraktas som en underart till svartnäbbad islom. Kika gärna på pdf:n, den innehåller väldigt vackra illustrationer av ritualer och andra poser.

Man kan också lära sig av en mycket senare artikel att (länk, tyvärr ingen gratis pdf) dessa två lomarter verkar kunna hybridisera, så en om en vitnäbbad islom parar sig med en svartnäbbad islom kan de alltså få barn. Precis som när en tjäder träffar en orre och gör en rackelhane.

Vitnäbbad islom

Källan till så mycket glädje under midsommarhelgen i Sörmland. Den vitnäbbade islommen tittar till en fiskgjuse som flyger förbi. Samma inställningar som ovan.

Avslutningsvis, apropå den första vitnäbbade islommen jag såg i mitt liv, den där vid Sönnerstgrundet i maj 1995, kände jag till det exakta datumet eftersom jag skriver ner datum och plats för fåglar jag ser för just första gången. Det kan kanske av vissa ses som ett lite märkligt beteende, men det är nog inget man hamnar på hispan för. Jag skriver i alla fall inte ner exakt tidpunkt. Men, man blir ju ändå nyfiken, när kan jag ha sett den egentligen? Som tur är startades det i början av 2000-talet en nationell databas, Artportalen.se (även kallad Svalan) där folk lägger in hutlösa mängder observationer. Så jag tänkte att kanske har någon av de andra som stod vid Sönnerstgrundet den där dagen i maj lagt in den vitnäseobsen för då skulle jag kunna se om någon skrivit ned exakt när lommen flög förbi. Och visst! Niklas Lindberg har lagt in den gamla obsen, så nu vet jag att klockan var 17 minuter över sju på morgonen (länk till min första vitnäsa på Svalan).

Tillägg: Lommen är fortfarande kvar idag på kvällen den 23/6-2013.

4 responses to “Vitnäsan i Sörmland idag

  1. Pingback: #52: Vitnäbbad islom | Bild & Naturhistoria·

  2. Pingback: Bildutmaning, dag 4: Överraskningarna | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

