Sommar, tornseglare och olyckor

Tornseglare, eller om man föredrar det tidigare namnet tornsvala, hör verkligen sommaren till. Om man får säga så tycker jag lite att tornseglare är en av Sveriges bästa fåglar. Tornseglare är udda varelser. Man tror att de till exempel gör allt i luften, bokstavligen, så att en unge som lämnar boet för första gången kanske inte landar förrän 2-3 år senare vid första häckningstillfället. Jag minns en Ornis Svecica-artikel som handlade om en observation av tornseglare som faktiskt klängde sig fast i ett träds grenar och sov, men det verkar inte särskilt vanligt. Tornseglare är så speciella att de till och med har ett virtuellt magasin helt för sig själva. Ett tornseglar-fanzine!

Tornseglarflock

Tornseglare (Apus apus) jagar snabbt fram i flock efter solnedgång. De här seglarna fotades förra sommaren vid Skinnarviksringen (alltså den 14/6, 2012). 500 mm + 1,4x teleconverter, 1/2000 s, f/5,6, ISO 3200.

Tornseglare är snabba, och nog ser de närmast perfekta ut där de flyger fram bland andra seglare och mellan träd och hus. Men, som det heter, ingen sol utan regn, solen har också fläckar, eller till och med en dikalv kan ha vårtor. Vi struntar i gamla uttryck, poängen är att flyger man snabbt och nära saker kan det faktiskt gå illa, även för tornseglare. I seglarfanzinet har de bl a samlat på historier om tornseglarolyckor. En gång, 1930, såg en person två tornseglare komma från motsatta sidor av en vägg och krockade. Med dödlig utgång. 1832 skedde något som ledde folks tankar åt att tornseglare faktiskt kan begå självmord. Någon såg en tornseglare flyga rätt in i en vägg, för att sedan ramla ned och dö! Tydligen fann man hiskeliga mängder parasiter på den här fågeln. (Ingen seriös etolog tror att självmordstankar är något frekvent förekommande hos tornseglare.) I Holland dog en tornseglare av en tennisboll och tydligen ska en annan seglare dödats av ett träd i Kongo!?! Hmm, det skulle vara intressant att läsa originaldokumenten om dessa märkliga historier.

Så, även om tornseglare är ett av Sveriges bästa djur verkar de kunna klanta till det, tyvärr. För att fortsätta med plågsamma uttryck, en olycka kan även hända den bästa…

Edit: Rättade taskigt språk…

3 responses to “Sommar, tornseglare och olyckor

  1. Håller med, de är helt magnifika fåglar. Jag stod i helgen vid vad som visade sig vara en tänkt inflygningsbana för en seglare. Jag hann se helt kort hur den flög rakt emot mig och den väjde kanske en halvmeter från mig. Swisch! Jag kan svära på att jag kände vinddraget och jag flyttade mig snabbt därifrån.

  2. Pingback: Hur det känns att vara tornseglare… | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

