Vårtecken – triss i hoppspindlar

Jag har ett litet favoritställe i Sörmland dit jag återvänder i mars och april varje år. Det är just ett väldigt litet ställe, bara omkring 10 kvm av mörk mark. Mest är det barr, skrufs och döda pinnar. Men det är sydläge och lätt sluttande så det blir ruskigt varmt i det här mikroklimatet. Här kan man varje vår se spelande hoppspindlar. Aelurillus v-insignitus är min absoluta favorit.

Hoppspindel

Aelurillus v-insignitushona som smyger runt bland barren. Stora stocken framför hoppspindeln är just ett tallbarr. 1/100 s, f11, ISO160 med objektivet MP-E65 vid knappt 2x förstoring.

Nu under påsken blev det så där soligt och varmt på den här lilla fläcken som man bara kan önska. Trots halvmeterdjup kall och för småkryp ogästvänlig snö bara några meter därifrån, inne i skogen, var det full fart på djurlivet på den varma barmarken.

En hoppspindel till

Här en Pseudeuophrys erratica. 1/100 s, f9, ISO640 med objektivet MP-E 65.

Det bökigaste med att nå så här hög förstoringsgrad på så pass pyttiga kryp (dessa tre arter är inte mer än c:a 5 mm långa) är att man måsta komma väldigt nära. Så det tar lite tid att följa dem runt bland barren där de jagar myror och annat gott. Ljuset på alla tre bilderna kommer från blixt.

Spindeln som fullbordar trissen.

Här den tredje arten som jag tidigare bara sett ett fåtal gånger på den här lilla plätten. Den har till och med det svenska namnet smaragdhoppspindel, eller Heliophanus dubius. Jag är inte helt hundra på dubius, ska undersöka lite noggrannare. f/8, 1/100 s, ISO1000 på MP-E 65.

Med bar mark, triss i hoppspindlar på den här varma plätten och en sjungande bofink en bit bort var vårhelgen komplett. Tyvärr ingen spelande Aelurillus-hanne den här helgen, men det kommer nog senare.

2 responses to “Vårtecken – triss i hoppspindlar

  1. Underbara bilder, det är nästan ett porträtt på dig själv i tredje bilden, det ser ut som om du inte använder ringblixt, stämmer det?
    Jag måste också lyfta på hatten för din mening ”Jag är inte helt hundra på dubius, ska undersöka lite noggrannare” Pun intended? (Kunde koncentreras mer som jag har mina tvivel om dubius…)

  2. Tack Mattias! Nix, ingen ringblixt, en 580EXII på en liten arm och en liten vit plastbit ovanför spindeln som sprider ljuset. Men det runda svarta i hoppspindelns ögon är objektivets front och inte jag.

    Jo, kul att tveka på dubius det passar så bra, kul att du uppskattade det! Glad vår!

Kommentera

