Djur vid Råstasjön III

Råstasjön, Råstasjön, Råstasjön. Jag har varit vid Råstasjön, den hotade, under helgen. Det händer saker där nu. Lars Epstein har skrivit om hoten och namninsamlingen i DN. Folk delar ut flygblad och pratar, engagerat. Vad är det man vill rädda? Ta en titt på den här kartan. Mitt i betongen ligger Råstasjön. Mitt i betongen. Och människor älskar Råstasjön, de älskar att jogga bland träden, att sitta under alarna vid strandkanten, att titta på 50 hägrar som står, sover, och kivas på isen, bara ett tiotal meter bort.

Häger

En av de c:a 50 gråhägrarna som hänger hela vintern vid sjön.

Jag tänkte på djur och traditioner idag när jag låg på marken med kameran. Att ett femtiotal gråhägrar övervintrar bredvid en promenadstig där det går läskigheter som rottweilerhannar, diverse livsfarliga taxar med storhetsvansinne och en och annan border collie  som säkert skulle ha dödskul med hägervallning, är mycket ovanligt.

Kanske är Solnas hägrar hägrar med en tradition?

Om nya hägrar lär sig detta beteendet av andra hägrar närmar det sig vad man ofta kallar för en tradition, eller närmast kultur, hos ett djur. Ett kulturellt beteende hos djur brukar definieras som att det orsakas av att en individ lär sig av en annan individ och alltså inte själv eller genom mer eller mindre genetisk bestämning. Kanske är Solnas hägrar hägrar med en tradition?

Gräsänder slåss

Gräsänder slåss på Råstasjöns is. En vanlig art, men en spektakulär vanlig art, och på grund av sitt mod mycket populär då den älskar torrt bröd och gamla skalkar.

Gräsänder är lite vanligare än hägrar i stadsparker. Gräsänders närvaro kanske inte motiverar skyddsåtgärder på grund av deras extrema vanlighet. Men visst bidrar gräsänderna till Råstasjöns karaktär. De är fina, talrika, och visst vill man bara mata dem!

Hägerlandning

Inför landning åker fossingarna ut! Snyggt också med fjäderdetaljer i motvinden. Framför allt gillar jag prickarna på de svartgrå fjädrarna på halsen!

Tillbaka till hägrarna. Kanske kan hägrarna finnas kvar vid en utbyggnad. Men människorna som går runt sjön kommer missa ”vildmarken” i norr på väg till hägerspektaklet. Man går in i sumpskogen och staden bokstavligen försvinner. Man hör en hägers ”KRAURNK” från vasskanten 2o meter bort, ett par större hackspettar flyger över och en mindre hackspett (en rödlistad hotad art i Solna!!) sitter och låter ki-ki-ki-ki-ki-ki från en al utom synhåll.

Hägring

En häger landar, en annan tittar på.

Efter att ha stött upp en hare är man då ute ur sumpskogen och hägrarna syns på isen en bit bort. Vi är mitt inne i det mest tätbebyggda område som finns i Skandinavien, undantaget Köpenhamnsregionen och här står 50 hägrar, 200 meter bort från en sumpskog där mindre hackspett häckar! Det här är något unikt som Solna har. Solna, SKRYT! Berätta för omvärlden att det går att ha en riktig fågelsjö med tillhörande strand- och sumpskog mitt i stan!

”MEN! Varför ska de bygga just där det är som finast? Det finns ju tusen ställen där man kan bygga utan att förstöra det som så många människor tycker om och vill ha kvar?” Hon är åtta.

Min dotter såg, för första gången i sitt liv, en näbbmus bredvid stigen idag, mitt i strandskogen. Och som hon sa till mig på väg hem, återigen, idag på väg hem från Råstasjön: ”MEN! Varför ska de bygga just där det är som finast? Det finns ju tusen ställen där man kan bygga utan att förstöra det som så många människor tycker om och vill ha kvar?” Hon är åtta. Jag försökte svara lite lamt; jag tror det är för att de vill tjäna pengar, jag vet inte. Jag undrar, är det så, och i så fall, vem ska tjäna pengarna? Byggherrar? Solnapolitiker? Knappast Solnaborna.

8 responses to “Djur vid Råstasjön III

  1. WOW! Helt otroligt vackra bilder, Johan! Och en mycket välskriven text! Johan, får vi använda dina bilder inom Nätverket Rädda Råstasjöns arbete (dvs på vår Facebooksida, i organisationernas tidskrifter etc)? Det vore verkligen toppen! 🙂

  2. Pingback: Skriv ett mejl – rädda Råstasjön! | Calandrellas blogg·

  3. Pingback: WOW – 250 demonstrerade för Råstasjön! | Calandrellas blogg·

  4. Pingback: Såhär kan du rädda Råstasjön! | Calandrellas blogg·

  5. Pingback: Påskevangelium för Råstasjön | Calandrellas blogg·

Kommentera

