Fågelfotografer djurplågare, eller är blixt farligt för uggleögon?

Alla vet att ugglor ser bra på natten, men gör det att deras ögon är extra känsliga. Säg att du vill ta en bild på en uggla, skadar du ugglans ögon om du använder blixt? En bra fråga tycker jag, som nyligen har diskuterats i en Facebook-grupp för fågelintresserade.

När jag tänker på den här frågan kommer jag på två olika saker som skulle kunna ha etiska implikationer (vi struntar i rena störningsmomentet där fotografen, genom sin närvaro, skrämmer bort alla smågnagare och gör livet svårare för ugglan i allmänhet). Å ena sidan kan en påblixtrad uggla bli störd genom att synen blir nedsatt under en tid och å andra sidan skulle ugglan kunna bli skadad av blixten. Vi tar dessa i tur och ordning.

Berguv

En oplågad uggla som väntade på nattens mörker. Den här berguven fotograferades i Nationalstadsparken, Stockholm.

Så, blir synen nedsatt av en blixt? Jag gick precis in på badrummet med kameran och ett tidtagarur, okej det var min mobil och inte ett tidtagarur, men håll med om att det är snyggare att skriva tidtagarur. Om du plötsligt kikar mot solen i ett ögonblick vet du hur det ser ut när ett par ljusa fläckar hänger kvar ett tag i synfältet. Irriterande är det, men de försvinner efter stund. Så jag tänkte kolla hur lång tid det tar för sådana fläckar, orsakade av en kamerablixt, att försvinna för en människa. Jag satte på tidtagaruret (ok, mobilens tidtagning…) samtidigt som jag blixtrade mig själv rätt i ansiktet. Jag tog tid på hur lång tid de irriterande ljusfläckarna hängde kvar i mitt synfält inne i totalt mörker på badrummet. Första gången försvann ljusfläckarna efter 23 sekunder, andra gången tog det lite längre tid, men ändå kortare än 30 sekunder. Kom igen det är ett blogginlägg, inte en vetenskaplig artikel, två mätningar får duga!

Mina ögon är nu inga uggleögon, men om det inte är så att deras känsligare ögon och nervsystem uppför sig på ett mycket annorlunda sätt så tror jag att visst blir ugglorna störda av blixten, men det är inte orimligt att det är ett ofarligt övergående problem. Lite knäppt att tänka sig en uggla sittandes och blinka för att den har störande ljusfläckar i synfältet. För just den här frågan är kanske fotograferandets sorkskrämmeeffekt etter värre för den upplyste ugglan.

Åkersorkunge

Skulle en blixtrad kattuggla vara för förblindad för att fånga en go’bit som den här åkersorksungen?

Om vi går till nästa problem, direkta skador av kamerablixt, så vet jag i ärlighetens namn inte riktigt hur jag ska angripa det. Jag är ganska långt utanför min ”komfortzon” rent kunskapsmässigt och önskar att jag hittade någon fantastisk nyckelreferens som hade undersökt just den här frågan, men det har jag inte. Hur som helst, om man söker runt efter ljus som orsakar ögonskador rent generellt så handlar det mesta om rätt allvarliga saker. Snabbläsning på Vårdguiden (återigen, om människans, inte ugglors, ögon) ger inga överraskningar. UV-strålning i höga doser kan skada det mesta i ögat, hornhinna, lins och så klart näthinnan. Då pratar vi om starkt solljus, stirrande in i sol, svetsande eller solariesolande utan skyddsglas.

Andra läskiga ljuskällor som skadar ögon är lasrar. En laserstråle med en styrka som överskrider 5 mW (klass 3b och uppåt) skadar ett öga enligt Strålsäkerhetsmyndigheten. Detta gäller alltså inte kamerablixtar och blixtrande fågelfotografer. Visserligen använder sig många fågelguider av laserpekare, men det är en helt annan diskussion.

Men det går väl inte att ducka längre för att ugglors ögon är mycket känsliga och annorlunda än människors ögon. Vad är då så känsligt med uggleögonen? Waldvogel (1990) skrev en väldigt trevlig översikt över fåglars ögon där man också kan läsa om ugglors ögon. Ugglors ögon är annorlunda än våra på flera sätt. De är mycket mer långsmala än våra och pupill, lins och hornhinna är förhållandevis enorma. Detta gör ljusinsamlandet i uggleögon mer effektivt.

Kattuggla

Tittar man på kattugglor ser det ut som att de nästan är två gigantiska pupiller, med lite fluff. Inte heller den här ugglan blev blixtrad. Och att sorkarna skrämdes bort av mitt fottramp hade nog ingen större betydelse med tanke på kattugglors välkända, och ohyggliga, lättja dagtid.

Kommer du ihåg det där med tappar och stavar? Jo, tappar är en typ av receptorer som är kanon för färgseende i starkt ljus och stavar är en annan typ av receptorer som inte registerar färg direkt utan är kanon för att se i mörker (svartvitt). Ugglors näthinnor är just packade med stavar och dessa celler kan berätta för hjärnan när enstaka fotoner kommer in i ögat! Vad jag vet skulle inte en ugglas stavar gå lättare sönder än min stavar. Om stavarna har samma gå-sönder-nivå så är det kanske ren fysik som skulle kunna svara på frågan. Att ugglors ögon går lättare sönder just för att de samlar in ljus mer effektivt. Ungefär som att gå omkring med förstoringsglas framför ögonen – men det gör ju mängder av människor också! Jag förstår inte hur det skulle gå till att ugglors ögon blir skadade av en kamerablixt. Men, om du känner till någon anledning varför så skulle vara fallet, skulle jag bli jätteglad om du lämnade en kommentar och berättade om det, tack!

Slutligen tycker jag att om man fotograferar ugglor tycker jag man ska vara hänsynsfull, precis som när man fotograferar andra djur och faktiskt även växter. Föreningen Naturfotograferna tycker jag har en klok syn på var gränser går, både för etik under som efter fotograferandet. Men, för att återgå till ämnet; hur påverkas ugglor av kamerablixtar? Som svar citerar jag godtycklig förbundskapten efter en förlustmatch: ”Njaaaee, jag vet inte.”

En liten referens jag rekommenderar

Waldvogel JA 1990 The Bird’s eye view American Scientist 78 342-353

3 responses to “Fågelfotografer djurplågare, eller är blixt farligt för uggleögon?

  1. Oj vilket häftigt experiment du har gjort på dig själv! Ugglors syn lär visst sträcka sig in i UV-området tror jag mig har läst någonstans. Om en blixt ger UV-ljus vet jag inte.
    Out of topic: Dina strömstarefoton är fantastiska, både fotografiskt och artistiskt! Jag har bott många år i Krusboda. Numera pendlar jag mellan Jordbro och Boden. I Jordbro har jag sett strömstarar flyga genom vägkulvertar och i Boden har jag sett dem i -30 C vid ån i centrum. Just nu har vi en dagligen återkommande snösiska utanför köksfönstret.
    /Kjell

  2. Pingback: Morgonuggla | Bild & Naturhistoria·

Kommentera

